DMCA jogi követelések Twitteren Dragon Ball és egyéb anime tartalmak ellen

Az elmúlt napok a legkevésbé sem alakultak eseménytelenül, hiszen a Dragon Ball-t (és további szellemi tulajdonokat, valamint a teljes „Jump” brandet) birtokló Shueisha a Twitteren temérdek felhasználó profilját vonta szerzői jogi támadás alá, amely nemes egyszerűséggel annyit jelent, hogy feltöltött tartalmak és komplett felhasználói oldalak váltak elérhetetlenné. Ennek központjában olyan tartalmak állnak, amelyek a kiadó által túlmutatnak „fair use”, azaz méltányos felhasználás jogkörén. A benyújtott jogkövetelések kiterjedtek mind hivatalos, mind rajongói mangákra, manga oldalakra, rajongói rajzokra és digitális művekre, az anime-sorozatokból kiemelt képernyőfotókra, sőt, a felhasználók profilképeire, ikonjaira is.

DMCA jogi követelések Twitteren Dragon Ball és egyéb anime tartalmak ellen 1

Ezen intézkedéseket a hírhedt Digital Millennium Copyright Act (DMCA) teszi jogszerűvé, amelynek paragrafusai azt segítik elő, hogy az szellemi tartalmak birtokosai meg tudják védeni az általuk birtokolt termékeket a kalózmásolatoktól, illegális terjesztéstől stb. Ez alapvetően rendben is lenne, hiszen a digitális tartalomterjesztés és annak hivatalos forrásból történő megvásárlása profitot generál annak tulajdonosa számára. Ezúttal azonban valami egészen elképesztő eseménysorozatnak lehetünk szemtanúi, ami kiválóan rávilágít arra, hogy milyen szinten vissza lehet élni ezen jogokkal.

Több esetről is beszámoltak az érintettek, az egyik legkomikusabb talán a „RoseScape” nevű Twitter felhasználó egy 2020. decemberében közzétett posztjára érkező követelés volt. Az említett posztban egy egyszerű, figyelemfelkeltő üzenet volt, amely annyit tartalmazott, hogy „Valljátok be nyugodtan, ti is megpróbáltatok Szuper Csillagharcossá változni”, mindezt kiegészítve egy beillesztett GIF-fel, amely Son Goku átváltozását ábrázolta. Nap, mint nap osztanak meg az emberek hasonló tartalmakat a közösségi felületeken, üzenetküldő szolgáltatásokon keresztül, hiszen ez a Dragon Ball történelem egyik, ha nem legikonikusabb momentuma. Mi volt a jutalom érte a Twitteren? A felhasználói profil teljes zárolása a DMCA-követelés értelmében. Egyetlen egy posztért, minden figyelmeztetés nélkül. Csak ezt az egy bejegyzést érte figyelmeztetés, ám a tény, hogy mindezért a teljes profil törlésre kerülhet mind őt, mind másokat is arra késztetett, hogy minden korábbi „kifogásolható” tartalmat eltávolítsanak a profiljukról. RoseScape ezután megfogalmazott egy üzenetet, amelyet mi magunk sem tudnánk szebben kifejezni, ennek lényege, hogy „rémisztő, ahogyan a Shueisha egyik pillanatról a másikra távolíthat el profilokat a megosztott Dragon Ball tartalmak végett”, valamint, hogy „mindannyian szeretjük ezt a sorozatot, kapcsolódunk hozzá, rajta keresztül pedig kapcsolatba léphetünk egymással” – ahogyan tesszük azt mi is és még temérdek oldal itt a Facebookon is. A Shueisha a saját megítélését teszi kockára ezekkel a megmozdulásokkal, ezt az izompolitikát pedig a rajongói tábor és közösség nem fogja sokáig tolerálni, főleg nem ilyen körülmények mellett. És hogy mi ebben az esetben a legvisszataszítóbb? Korábban a FUNimation, a Dragon Ball amerikai disztribútora kifejezetten buzdította a rajongókat arra, hogy osszanak meg ilyen GIF-eket.

Az eset súlyosságát talán az hangsúlyozza ki a legjobban, hogy a „fenyo_n” felhasználónéven tevékenykedő szabadúszó illusztrátor is kapott egy hasonló profil-lezárást. Az illető arról híres, hogy saját alkotásainak megosztása mellett hivatalos Dragon Ball árucikkekhez, valamint appokhoz készít illusztrációkat közvetetten a Shueisha számára, az ő brandjüket építve. Ő nem osztott meg személyes frusztrációról szóló üzenetet a követőivel (valószínűleg üzleti okokból), ám az beszédes, hogy állítása szerint, „ha törlik a profilját, nem tér vissza többet”.

Ezen üzenete alá temérdek komment érkezett, az egyik például a „Red Dog” nevű felhasználótól, akinek a Beerus VS Vegito rajongói mangáját töröltette a kiadó. Ez a manga még csak stílusában sem hasonlít a hivatalos kiadványokra, ennek ellenére már csak a felhasználó Facebook-oldaláról érhető el a törlés miatt. Mindezeket követően az ő korábbi Dragon Ball-al kapcsolatos posztjai is el lettek távolítva, noha az alattuk található diskurzusok megmaradtak. Ezek főként manga oldalakat, hivatalos képernyőfotókat és egyéb tartalmakat vonultattak fel, amelynek kapcsán Red Dog maga is úgy nyilatkozott, hogy „teljesen rendben van, ha ezeket eltávolítják, az viszont egyben vicces és meglepő, hogy rajongói műveket is eltávolíttatnak, hiszen ez már igen szélsőséges mértékű intézkedés”.

A „Red Ribbon DRAGON BALL 亀” profil tulajdonosa hasonlóképpen járt, ő összehasonlított néhány jelenetet a Dragon Ball Super manga Moro Sagájának 67. fejezetéből a Jaco, A Galaktikus Járőrben találhatóakkal. A felhasználó igen frusztrált volt ezzel kapcsolatban, hiszen ő a Twitteren szokványos spoilerek és kiszivárgott anyagok helyett részletes elemzéseket és komoly kutatómunkának köszönhető információkat oszt meg követőivel. Mindezeket követően nem is posztolt többet, valamint a profilját is privátra állította – ahogyan sokan mások is.

DMCA jogi követelések Twitteren Dragon Ball és egyéb anime tartalmak ellen 2

Jelenleg rengeteg felhasználó osztja meg saját tapasztalatait a DMCA-követelésekkel kapcsolatban, ezek sok esetben összefonódtak egymással, sőt, több lista is napvilágot látott arról, hogy kik az érintettek, annyit pedig magabiztosan mondhatunk, hogy számuk nem csekély – több tucat profilról van szó, de ami fontosabb: ezek az emberek mind a sorozat rajongói.

És hogy mindez mit jelenthet? Elképzelhető, hogy csak egy túlbuzgó törlés-sorozat, amely gyorsan és hatékonyan veszi elejét minden további visszaélésnek, hiszen gyakorta készítenek felhasználók hamis profilokat és adják ki magukat hivatalos vállalatoknak. Az is gyakran megesik, hogy fizetős tartalmakat tesznek elérhetővé illegálisan és osztanak meg a nagyközönséggel. Ennek pedig – a kiadó szemszögéből – így lehet a leggyorsabban véget vetni. Az pedig, hogy ez milyen hatással van a számukra pénzt termelő rajongói szférára, úgy tűnik, nem érdekli őket.

Korábban beszámoltunk egy új japán törvényről, amelyet most, év elején vezettek be és kifejezetten a mangák illegális terjesztésére korlátozódik, ám úgy tűnik ezzel – jelenleg – nincs összefüggésben a nagy törléshullám, bár érdekes, hogy szinte egy időintervallumban történt mindez. Korábban is történtek hasonló eltávolítások, elég csak a FighterZ eSport bajnokságokról történő eltávolítására (azóta csak a Bandai által szervezett hivatalos bajnokság létezik), a Toei Animation-től érkező szerzői jogi követelésekre a YouTube-on (sokszor rajongói alkotásokkal kapcsolatban, pl. MaSTAR Media Anime War című mini sorozata), de hazai példát sem nehéz hoznunk: a Dragon Ball Podcast HUN oldala is így került eltávolításra tragikus körülmények között. Egyelőre úgy tűnik, hogy a Facebookra nem terjednek ki ezek az intézkedések, azonban a kérdés adott: mi történik, ha a mi vagy mások oldalait, csoportjait és felhasználó profiljait is hasonlóképp elkezdik monitorozni és szűrni? Miképp informálódhatnak a rajongók a Dragon Ball-al kapcsolatban az olyan országokban, ahol a franchise-nak nincs hivatalos képviselete? És végül: miért dolgozik a Shueisha saját maga és az ő termékeiket éltető rajongók ellen? Ezekre egyelőre nincs válasz…

Készült a Kanzenshuu.com kapcsolódó cikke nyomán.

by Trén.

Facebook
Twitter
Reddit
Tumblr

Hasonló bejegyzések